x
Acest site utilizeaza cookie-uri. Continuand navigarea pe site, sunteti de acord cu stocarea acestor informatii. OK
Urmariţi-ne şi pe pe mediile sociale:

Arhitectura sacră - Geometria sacră - Aplicații ale numărului de aur în arhitectură

Secțiunea de aur este prezentă în nenumărate opere arhitectonice ale umanității, de la Grecia clasică și culturile  precolumbiene la arhitectura arabă și budistă, și de la era catedralelor gotice până la arhitectura modernă.

 

Unii autori disting proporția de aur în complexul megalitic de la Stonehenge, în vase egiptene, sumeriene și grecești, în ceramica din China, în sculpturi olmece și în produse cretane și miceniene din epoca târzie a bronzului, precum și în Marea Piramidă din Gizeh.

 

Acropola din Atena (468-430 î.Hr.), incluzând Partenonul, are multe proporții care aproximează secțiunea de aur. Atât întreaga fațadă a Partenonului, cât și elemente din alte zone ale edificiului sunt înscrise în dreptunghiuri de aur. Secțiunea de aur era bine-cunoscută în antichitatea greacă, sculptorul Fidias aplicând-o în proporționarea sculpturilor sale, printre cele mai cunoscute fiind Atena Partenos din Atena și Statuia lui Zeus aflată în Templul lui Zeus din Olimpia.

 

Castelul Chichén Itzá, construit de civilizația Maya, conține proporții de aur în configurația interiorului, pereții fiind astfel dispuși încât spațiile exterioare și camera centrală să se afle în relație de 1,618:1.

 

Raportul de aur pare să fie prezent într-o serie de capete olmece, în piatra Calendarului Aztec și într-o serie de planuri de casă aztece.

 

O analiză geometrică a Marii Moschei din Kairouan dezvăluie o aplicare consistentă a secțiunii de aur în proporția generală a planului și în dimensionarea spațiului de rugăciune, a curții și a minaretului.

 

Stupa Borobudur din Java, Indonezia, cel mai mare templu budist, are formă de piramidă, dimensiunea bazei pătrate aflându-se în raport de 1,618:1 cu diametrul celei mai mari terase circulare.

 

Istoricii care au studiat geometria catedralelor gotice au identificat prezența secțiunii de aur în Catedrala din Chartres (începută în sec. XII), Notre-Dame din Lyon (1157 – 1205) și Notre-Dame din Paris (1160).

 

Imaginea: Taj Mahal și secțiunea de aur. Drepturi de autor: Meisner, Gary B., 1 octombrie, 2013, Titlul articolului: „Architectural design”.

http://www.phimatrix.com/architectural-design-golden-ratio/

http://www.goldennumber.net